×
×

“در آغوش درخت” راهی اسکار شد

  • کد نوشته: 8346
  • مهر ۱, ۱۴۰۳
  • 50 بازدید
  • ۰
  • فیلم سینمایی «در آغوش درخت» محصولی از صنعت سینمای آذربایجان غربی به‌عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۵ معرفی شد.
    “در آغوش درخت” راهی اسکار شد

    هیات انتخاب معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، پس از ۱۰ روز بررسی و بازبینی فیلم‌های حایز شرایط، فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا را به عنوان نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرد.

    نرگس آبیار، شبنم مقدمی، فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده‌چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین‌العابدین اعضای ۹ نفره هیئت انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در نود و هفتمین دوره آکادمی اسکار را تشکیل دادند.

    فیلم مستند «ایساتیس» به‌کارگردانی علیرضا دهقان، فیلم سینمایی «شهر خاموش» به‌کارگردانی احمد بهرامی و فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا سه نامزد نهایی هیئت انتخاب بودند.

    فیلم در آغوش درخت نخستین فیلم بابک خواجه‌پاشا یکی از آثار حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود که امسال به اکران عمومی رسید و توانست مورد اقبال مخاطب هم قرار بگیرد.

    «در آغوش درخت» با نمایش قاب‌هایی خارج از فضای تهران در شهر ارومیه به تولید رسید و با خلق داستانی شاعرانه با بازی مارال بنی آدم، جواد قامتی و روح الله زمانی آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد. 

    بابک لطفی خواجه پاشا کارگردان این اثر در فیلم «خورشید»، «قصر شیرین»، «تو می‌مانی» و سریال‌های «سنه خاطیر»، «تورشا شیرین»، «عاشورا» به عنوان بازیگر حضور داشته و در سریال‌های «بهانه‌ای برای بودن»، «تورشا شیرین» و «سنه خاطیر» که همگی محصول صداوسیمای شبکه استانی آذربایجان غربی بوده، کارگردانی کرده است. او همچنین دستیار کارگردان فیلم «محمد» به کارگردانی مجید مجیدی بوده است.

    به گفته منتقدان مهمترین مزیت فیلم «در آغوش درخت» این است که با آنکه از فضا و جغرافیای بومی و محلی آذربایجان به درستی بهره می‌گیرد و دوربین فیلمبردارش (محمد فکوری) نما‌هایی تماشایی از طبیعت و عناصر مرتبط با آن را به تصویر می‌کشد، شخصیت‌های فیلم و نوع تفکر و حتی سبک زندگی‌شان، با آن چه در زندگی اغلب مردمان این روز می‌گذرد، بیگانه نیست و مخاطبان شهرنشین نیز به راحتی با شخصیت‌های فیلم احساس همذات پنداری می‌کنند.

    حتی استفاده از زبان ترکی در برخی از دیالوگ‌های فیلم و مدد گرفتن از زیرنویس فارسی نیز باعث ایجاد فاصله میان مخاطب فارسی زبان نشده و این مساله نشان از موفقیت خواجه پاشا در روایت قصه فیلم دارد. موفقیتی که باعث شد در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم اول، نصیب بابک خواجه پاشا شود.

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *